Headerbild

Info uppstallning

Hej och välkommen till Ljusdals Ridklubb!

Vi hoppas att du och din häst skall trivas här. Här nedan kommer lite information hur det fungerar här.

Utfodring och in & utsläpp

• Utfodring sker 3 gånger per dag; kl. 07.00, 14.00 och ca 18.00-18.30

• Utfodring sker under vardagar av personalen

• Helgerna är det den som är ansvarig för stalljouren som utfodrar

• Utfodring lunch - ridskolehästarna kan ha varierad tid då dom har foderhäckar i hagen.

• Privathästarna äter lunch hö ute i respektive hage och man tar in sin egen häst själv på vardagarna e.m.

• Ingen häst får bli lämnad själv så då tar man in bägge som är kvar i hagen.

• Hö ska vara iordning gjort i höpåsar som stoppas i den soptunna som står vid varje hage

• Man gör iordning sina höpåsar i höladan och sedan väger man sin höpåse på vågen så det är rätt mängd hö

• Ridskolehästarna har varierad tid även på helgerna då dom har hö ute i foderhäckarna.

• Även under helgerna tar varje ägare själv in sin häst (ingen häst får bli lämnad ute själv utan då tar man in båda två)

Stallhyra

Kallhyran är 1.600kr/månad. Kostnaden för foder beror på hur mycket din häst äter per dag och vilket pris vi köper in hö och kraftfoder för.

Ljusdals Ridklubb står för hö, kraftfoder och spån. Resterande står du för själv. Vill man köpa kraftfoder själv skall det hänga iordninggjort i 2 hinkar utanför boxen. Ridskolan tillhandahåller fodertunnor.

Skötsel

Ridskolan ansvarar för all utfodring, ut och insläpp i hage på vardagar

Vintertid lägger vi på täcke och även benskydd vid behov

Mockning/spån

Utgödsling står ni för själva vardagar och helgdagar. Ta ej ut allt när ni mockar och slösa ej på spånet.

Spån läggs endast in på måndagar och torsdagar. Behöver man lägga in extra spån så får man köpa eget spån.

Rastning

Sker i rasthagar och det är 2 st hästar i varje hage

Duschspiltan

• Är i första hand till för att duscha hästarna

• Skolhästarna har företräde eftersom dom måste hinna torka innan dom ska arbeta

• Du kan ställa upp hästen där även när du ska borsta.

• Dom som ej är uppstallade här har förtur i uppställningsspiltorna. Uppstallade kan borsta i sina boxar.

• Kratsa ej hovarna i duschspiltan (det blir stopp)

Skåp

Du får ett skåp där du förvarar din utrustning m.m. Se till att ha lås på skåpet och namn.

Ridskolan ansvarar ej för era utrustningar m.m

Ridhuset

Där kan man rida då ridskolan ej utnyttjar det.

Vill man hoppa mer än 2 hinder, tömköra, löshoppa m.m bokar man 2 dagar innan via Susanne på kontoret.

Belysning

Rider du efter lektionernas slut så säg till i god tid så vi ej slår av lyset. Det kostar mycket pengar att slå av och på.

Ska du rasta din häst i ridhuset behövs inga lysen under dagtid

Nyckel

Du får kvittera ut en nyckel som går till anläggningen. Nyckeln får ej lånas ut.

Stalljour

• Stalljour ingår i din uppstallning

• Du får ett schema över vilka helger du är ansvarig ska ha

• Det är alltid några stycken som hjälps åt

• Det är du som är uppstallad som har ansvaret under de helger du har jouren

• Jullov delas upp mellan privatryttarna

• Sommaren delas upp på de som är kvar på anläggningen.

• Vardagar ingår kvällsfodring (se Schema )

Privatryttarmöten

Har vi när det är aktuellt att ta upp något

Obligatoriskt för uppstallade att närvara

Om man har medryttare så skall dom ochså närvara när det är privatryttarmöten.

Utevolterna

Används ej som hage - där rider vi

Om du rastar din häst där ska det var under uppsikt hela tiden annars äter dom på staketet.

Tvättmaskinerna

Natalie och Bodil sköter tvätten - lämna till dom. Du får faktura på det du tvättat.

Bommen

Vägbommen skall alltid låsas av den som stänger stallet. Era nycklar går till hänglåset.

Skoning

Du ansvarar att hästen skos eller verkas inom skälig tid (6-8 veckor).

Vinterskoning skall göras i god tid för att undvika halkolyckor för både på personal och hästar. Den häst som ej är vinterskodd då snö och is kommit kommer ej att släppas ut i hagen

Containern

Skotta efter dig när du mockat varje dag - även när du haft stalljour

Boxgallret

Boxgallret ska vara stängt när ridskolan har sin verksamhet. Under sommaren när ridskolan avslutat sin verksamhet får man öppna boxgallret till sin häst. Detta för säkerheten.

Utrustning

Vattenhink

Vill man ha en vattenhink till sin häst så ansvarar man för den själv. Töm alltid vattenhinken utomhus (ej utanför dörrarna vintertid)

Hö nät

Vill man ha hö nät i boxen till sin häst så får man ansvara för det själv.Tänk bara på skade risken kan fastna i nätet.

Grep

Det måste man tillhandahålla själva. Märk den med ert namn och häng den ute vid dyngcontainern.

Täcken

Se information om täcken i den privata sadelkammaren.

Övrigt

Motorvärmare

Motorvärmare använder man bara när man har stalljour

Hundar

Hundar skall vara kopplade inom ridskolans område

Rökning

Rökning är förbjuden inom ridskolans område

Viktigt

Tänk på att du står uppstallad på en ridskola och att säkerheten går i första hand. Du är en förebild för de mindre barnen. De gör det de ser oss göra!

Med vänlig hälsning

Susanne Andersson Bergman