Headerbild

GRÖNT KORT

Vem får vara ledare?

En godkänd Grönt kort ansvarig i föreningen ska vara utbildad av Svenska Ridsportförbundets Distrikt.

Vem kan/ska ta grönt kort?

Alla som tävlar från inbjudningstävling och uppåt ska ha tagit Grönt kort, oavsett om man är häst- eller ponnyryttare, kusk eller voltigör.

För alla upp till och med utgången av det år som ryttaren fyller 18 år är det från 1 januari 2011 obligatoriskt att genomgå en Grönt kort kurs.

Barn som är 12 år och yngre ska delta på Grönt kort kursen tillsammans med vårdnadshavare eller annan myndig person som tar gröna kortet. Vårdnadshavaren, eller den myndige personen, följer med vid tävlingar.

Vårdnadshavare, eller annan vuxen, tar GK och ansvarar därför för barnet och dess handlingar under tävling.

Från det år ryttaren fyller 13år till och med utgången av året den fyller 18 år är det obligatoriskt att han/hon själv genomgår GK kursen.

I det fall ryttaren är under 13 år krävs inget intyg om ridkunskap av vårdnadshavare/annan vuxen utan det är den unga ryttarens ridkunskap som skall intygas.

Kunskaperna intygas av lägst Ridlärare Level 1 eller C-tränare

Det gamla kortet gäller även  fortsättningsvis men i framtiden kommer inga nya kort att delas ut. Istället görs en notering i Tävlingsdatabasen och ett intyg ges till den som klarat provet.

Förkunskaper hos kursdeltagarna

Förkunskapskravet hos kursdeltagarna är i stort sett samma som tidigare vilka är:

Att ryttaren med en god sits, på ett säkert, balanserat och följsamt sätt kan rida hästen i samtliga gångarter.

Inkluderar sadling, tränsning, visitering m.m

Kursens innehåll

Kursen är totalt 18 timmar

Du är en del av oss                          1 1/2 timme