Uthyrning

Under helger och lov har man möjlighet att hyra Ridskolehästarna.

Bokning av häst/ponny skall ske senast Fredagar 11.00.

Denna info gäller för att hyra häst och är viktigt för både er säkerhet och hästens.

Gäller för Klubbens medlemmar och elever.

Övriga som vill hyra ridskolans hästar tas beslut från fall till fall av Ridskolechefen Susanne Bergman.

Pris per dag 195 kr.

• Under 16 år Ska Målsman Närvara

• Målsman eller annan vuxen skall vara på markplan vid hyrning utan häst.

• Klara av att rida själv och borsta, sadla och tränsa.

• Hästen/ponnyn får endast användas av den som hyr.

• Hästarna skall ha sin egen utrustning som är anpassad efter varje individ.

• Hästen/ponnyn skall stå kvar på anläggningen

• Hästarna äter frukost till 08.30 på morgonen får ej göras i ordning innan.

• Hästarna går ut i hagen kl: 08.30 då är man här till den tiden annars släpps hästen ut i hagen.

• Man kan även skriva på Whiteboard tavlan att din häst ska vara inne. Men gäller ändå att man är här till 08.30.

• Ska man rida på morgonen så sitter man på hästryggen senast kl: 09.00.

• Du får själv ansvara att skriva på tavlan att din häst ska vara inne.

• När man ridit klart på morgonen så lägger man på lämpligt täcke vid behov(vintertid) och släpper ut den i respektive hage.

• Vid höst och vår så sätter man på regntäcke vid regn och blåst.

• Ska man rida på e.m så är det efter kl:15.00 som gäller.

• Kvällsfodring helger 18.00 stallet stänger kl 18.30 helger.

• Har din häst blivit svettig när du ridit på e.m. så svampar man av den och lägger på ett fleecetäcke (ej täcke på sommaren) då hästen skall stå inne.

• Du ansvarar att boxen blir rengjord. Om man får förhinder, som sjukdom, så man ej kan hyra den dagen man bokat så är det ditt ansvar att hästen får sin box rengjord.

• När man tömt sin skottkärra i dygncontainern så ska man skotta I containern efter sig.

• Du ansvarar ochså att hästen blir ordentligt omskött (kratsa hovarna, skölja bettet m.m.)

• Om man vill rida ut i skogen så kontaktar man Susanne, Anna eller Julia först.

• Det är endast tillåtelse att hoppa efter överenskommelse med din ridinstruktör. Anledningen till detta är ryttarna och hästarnas säkerhet och utbildningsnivå.

• Busridning och flängridning får ej ske.

• Du tränar endast på det du får lära dig på dina lektioner (ej hoppning, longering m.m.).

• Man rider ett pass per dag, morgon eller eftermiddag, max 60 min.

• Ridning barbacka är förbjudet!

• Du ansvarar själv att hålla koll på hur ridhuset och ridbanor är bokade. Det står på whiteboard tavlan vid ingången via stallet till ridhuset och på hemsidan

www.ljusdalsridklubb.se

under "bokat ridhus".

• Hästarna får sin kvällsmat vid 18.00 så då ska ni vara klar med ridningen, mockningen m.m

• Under 16 år ska vi ha målsmans medgivande att ni får hyra och ett hyresavtal skall skrivas under inna man får hyra. Avtal finns på kontoret hos Susanne.

• Kolla upp er försäkring.

• Styrelsebeslut (förbjudet)att prata i mobil telefonen (sms, mail, facebook osv.) så länge man rider eller hanterar hästen.

• OBS!!! Glöm ej mocka i ridhuset efter dig. Gäller även de andra ridbanorna eftersom underlaget då håller mycket längre.

• Om ni fotar/filmar ridskolehästarna och lägger ut på facebook får det endast ske i positiv anda.

• Regler och rutiner upptaderas emellanåt så se till att ni håller er uppdaterade om vad som gäller.

Frågor eller om något hänt? Ring Susanne 070-623 75 10.

Ljusdals Ridklubb Södra Sjöbovägen 108 82793 Ljusdal

Tel: Kontor +4665114985 E-post: lrk@ljusdalsridklubb.se